Efektivitas Layanan Sahabat Perempuan dan Anak (SAPA) 129 (Studi Kasus Kualitas SDM Pada Layanan SAPA 129 di Kementerian PPPA)

Anggin Nuzula Rahma, Pracoyo Cipto Nugroho, Retno Damayanti, Tri Mulatasih

Abstract


The Ministry of Women's Empowerment and Child Protection has launched the Call Center Service Friends of Women and Children (SAPA) 129 in collaboration with PT Telekomunikasi Indonesia (PT Telkom Indonesia) on March 8, 2021. The SAPA 129 service is one form of implementation of Presidential Regulation Number 65 of 2020 related to the addition of the duties and functions of the Kemen PPPA as a final referral service provider for women victims of violence. The SAPA 129 service is a revitalization of the public complaint service as a tangible manifestation of the state's presence in protecting women and children. SAPA 129 services are carried out by the Deputy for Protection of Women's Rights and the Deputy for Special Protection for Children. Based on data from the PPPA Ministry, the number of reports of cases of violence against women and children from March 2021 to February 2022 increased sharply. However, this increase in the number of reports did not increase with the increase in the number and quality of Human Resources (HR) owned by the Ministry of PPPA. This study aims to determine the effectiveness of SAPA 129 services related to handling cases of violence against women and children. The research method used is a qualitative approach, with primary data sources in the form of interviews, observations, and data triangulation. An alternative solution that can be provided is by conducting training or technical guidance related to the 6 functions of SAPA 129 services. The strategy adopted is networking with cross-Ministerial / Institutional and Community Institutions, especially those that have service institutions for handling cases and children in the implementation of training and technical guidance as well as sharing knowledge / good practice in optimizing SAPA services 129.

Keywords: Public Service; Violence; Women; Children

 


Full Text:

PDF

References


Data Kekerasan SIMFONI PPPA 2021;

Fadlurahman, Lalu. Kinerja Implementasi Kebijakan Menangani Perempuan Korban Kekerasan. Jurnal Kebijakan dan Administrasi Publik.Vol 18 No 2. November 2014. Yogyakarta

Jurnal Inovasi Pelayanan Publik Safety Center (PSC) 119 Kabupaten Bantul sebagai Layanan Kesehatan dan Kegawatdaruratan; Reza M Yaniar; Departemen Politik dan Ilmu Pemerintahan UGM, Yogyakarta, 2019.

Komnas Perempuan, “Siaran Pers Komnas Perempuan – Laporan Publik Kerja Komnas Perempuan Tahun 2018 “Potret Perlindungan dan Pemenuhan HAM Perempuan di Indonesia Pasca 20 Tahun Reformasi”, https://www.komnasperempuan.go.id/read-news-siaran-pers-komnas-perempuan-laporan-publik-kerja-komnas-perempuan-tahun2018-31-januari-2019, diakses 9 Juni 2020;

Laporan Akhir Survei Kepuasan Masyarakat terhadap Penyelenggaraan Layanan Rujukan Akhir SAPA 129 bagi Korban Kekerasan Terhadap Perempuan, Deputi Bidang Perlindungan Hak Perempuan, Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak, 2021;

Laporan Kajian Manajemen Pengaduan Masyarakat dalam Pelayanan Publik, Direktorat Aparatur Negara, Bappenas, 2010;

Laporan Pelaksanaan Survei Kepuasan Masyarakat Asdep Pelayanan Anak yang Memerlukan Perlindungan Khusus, Deputi Bidang Perlindungan Khusus Anak, Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak, 2021;

Peraturan Presiden No.65 Tahun 2020 tentang Kemen PP dan PA tambahan fungsi sebagai penyedia layanan rujukan akhir bagi perempuan korban kekerasan;

Suharto, Edi. 2008. Kebijakan Sosial Sebagai Sebuah Kebijakan Publik. Alfabeta. Bandung;

Utami, Penny Narulina. 2016. Optimalisasi Pemenuhan Hak Korban Kekerasan Terhadap Perempuan Melalui Pusat Pelayanan Terpadu. Badan Penelitian dan pengembangan Hukum dan HAM. Jakarta

Wahab, Solichin Abdul. 1991. Analisis Kebijakan: dari Formulasi ke Implementasi Kebijakan Negara. Bumi Aksara. Jakarta

Winarno , Budi. 2012. Kebijakan Publik: Teori Proses dan Studi Kasus. Media Pressindo. Yogyakarta

Ibrahim, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta, 2015, hal. 72.

Jurnal Manajemen Pemerintahan, Vol. 10 No. 2, Oktober 2018: 111 – 129. Efektivitas Pelaksanaan Program Pemberdayaan Penyandang Masalah Kesejahteraan Sosial Dalam Penanggulangan Kemiskinan (Studi di Kelurahan Tanjunggading Kecamatan Tanjungkarang Timur Kota Bandarlampung Provinsi Lampung)

Jurisprudentie Vol. 5 No. 2, Desember 2018: 166-187. Efektivitas Pelaksanaan Rehabilitasi Medis Terhadap Pecandu dan Korban Penyalahgunaan Narkotika

Jurnal Administrasi Publik & Bisnis Vol. 2 No. 2, Agustus 2020, pp. 33-42. Efektivitas Pelayanan Sistem Cerdas Layanan Perizinan Terpadu (Sicantik Cloud) Di Kabupaten Kampar

Jurnal Manajemen Dan Administrasi Rumah Sakit Indonesia (MARSI), Vol. 6, No.1 April 2022. Efektifitas Portal Pasien Dalam Menunjang Pelayanan Kesehatan Rumah Sakit




DOI: https://doi.org/10.32834/gg.v18i2.492

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Secretariat

Gedung Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi LAN Jakarta

Jl. Administrasi II, Pejompongan, Jakarta Pusat 10260

Phone: (021) 532 6396

jurnalgg@stialan.ac.id

View My Stats